De Bataviabrug is de eerste van drie nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen die de toekomstige wijk aan de Oude Dokken met de binnenstad verbinden. Buurtbewoners namen de brug in gebruik tijdens de zomer van 2012. Dit was het eerste grote infrastructuurwerk in de Oude Dokken.
De brug is een ontwerp van het Parijse bureau Feichtinger Architects. Ze bestaat uit een vast en een beweegbaar deel. Het vaste deel bevindt zich aan de kant van de Koopvaardijlaan. Het beweegbaar deel is een technologisch hoogstandje: centraal over de vaarweg kan de brug opgeheven worden zodat schepen eronder door kunnen varen. Ook als de brug in beweging is, kunnen voetgangers en fietsers ze nog altijd oversteken. Zo blijft de verbinding met de binnenstad op elk moment behouden. De beweging wordt telkens aangekondigd met een knipperlicht en een geluidssignaal.
De Vlaamse waterwegbeheerder - De Vlaamse Waterweg nv (toen nog Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z)) - en sogent stonden samen in voor de bouw van de brug. De totale kostprijs bedroeg ongeveer 3,5 miljoen euro (excl. BTW). Via het Interreg IV A-programma Vlaanderen-Nederland leverde de Europese Unie een bijdrage van 500.000 euro. De rest van de kosten werd gedeeld tussen W&Z en sogent.
De Bataviabrug maakt deel uit van het stadsontwikkelingsproject Oude Dokken.
De meest volledige en actuele informatie over het volledige projectgebied, vindt u op de website www.oudedokken.be