• De afgewerkte Bataviabrug, foto (c) Stad Gent
  • Sponsorlogo-EFRO.jpg

Matadibrug - Oude Dokken

De Matadibrug wordt, na de Bataviabrug, de tweede fietsers- en voetgangersbrug die de Oude Dokken met de binnenstad zal verbinden. Het project wordt uitgevoerd door sogent en De Vlaamse Waterweg nv.

In het verlengde van de Kraankindersstraat komt een tweede fiets-en voetgangersbrug: de Matadibrug. De Matadibrug zal de oostelijke oever, waar de Schipperskaai en de Kleindokkaai al heraangelegd zijn als kaaipromenades, verbinden met de westelijke oever, waar ook de Handelsdokkaai binnenkort een nieuwe aanleg krijgt. Met een breedte van 6 meter zal de nieuwe brug niet alleen zorgen voor een vlotte doorstroming, maar ook voor een fantastische uitkijk over het projectgebied Oude Dokken.

De Vlaamse waterwegbeheerder - De Vlaamse Waterweg nv - en sogent staan samen in voor de bouw van de brug. Net zoals de Bataviabrug zal de brug ontworpen worden door het Parijse bureau Feichtinger Architects.

In tegenstelling tot de beweegbare Bataviabrug, wordt de Matadibrug een vaste, minder steile brug. Voor de bouw van de Matadibrug zal gebruik gemaakt worden van onderhoudsvriendelijke,  duurzame en gebruiksvriendelijke materialen. Zo krijgt ze een stalen brugdek, voorzien van een antislipbekleding. In de brugleuningen wordt verlichting geïntegreerd.

Timing

  • In 2019 startte de vergunnings- en contracteringsfase
  • In 2020 werden de nodige middelen vrijgemaakt
  • Eind 2020/begin 2021 wordt de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend
  • Als alles volgens plan verloopt, kan de brug er eind 2022 liggen

Kostprijs

Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, in Vlaanderen beheerd door het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO), maakte 1,34 miljoen euro vrij voor de aanleg van deze nieuwe brug.

Voor Europa is duurzame stedelijke ontwikkeling een van haar prioriteiten en dus financiert ze dit project voor een groot stuk mee. Europa tracht via deze financiering van stadsprojecten onder andere mee te werken aan de vergroening en verduurzaming van steden. Dankzij dit project zullen in de toekomst duizenden fietsers en voetgangers zich op een duurzame manier door Gent kunnen verplaatsen.

Matadi?

In 2011 kregen alle toekomstige bruggen en kaaien krijgen een naam; de Bataviabrug, Matadibrug, Verapazbrug. Ze verwijzen allemaal naar havensteden die een economische band hebben gehad met de Gentse Haven. Zo was ‘Batavia’ de naam van de hoofdstad van de Nederlandse kolonie “Nederlands-Indië” (tegenwoordig heet die stad Jakarta).

‘Matadi’ is dan weer een havenstad in Congo. Toepasselijk, want de Matadibrug ligt dichtbij de Kongostraat. Waar de Verapazbrug komt, vertrok in 1843 een binnenvaartuig naar Antwerpen met aan boord enkele Gentenaars uit de toen verpauperde volkswijk in de Muide. Aangetrokken door de droom van een Midden-Amerikaans Eldorado, scheepten zij in voor een avontuur richting Verapaz, Guatemala.

De Matadibrug en Bataviabrug maken deel uit van het stadsontwikkelingsproject Oude Dokken.

De meest volledige en actuele informatie over het volledige projectgebied, vindt u op de website https://stad.gent/nl/oude-dokken 

Architect
Feichtinger Architects
Samenwerking
Stad Gent - De Vlaamse Waterweg nv - Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO)
Subsidies: 
Logo VLAIO
Status
In voorbereiding
Ligging