Eiland Zwijnaarde is een bedrijvenpark in het zuidelijke deel van Gent. Het wordt begrensd door de Ringvaart, de Tijarm en de Boven-Schelde. De site is ook gekend als deel van de ruimere ontwikkeling Tech Lane Ghent. Eiland Zwijnaarde is een groen, duurzaam en toekomstbestendig bedrijvenpark. Op het terrein is plaats voor kennisbedrijven en logistieke bedrijven die inzetten op watergebonden distributie. Vandaag zijn de infrastructuurwerken grotendeels afgerond en schieten de eerste bedrijven uit de grond.
Eind 2005 werd de herbestemming van dit gebied vastgelegd in het gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) als regionaal bedrijventerrein met veel aandacht voor natuur en groen. De partners ondertekenden een intentieovereenkomst om samen de ontwikkeling van dit bedrijvenpark verder te onderzoeken. In 2007 werd het inrichtingsplan goedgekeurd dat ook de basis vormde voor het project-MER in 2010 en voor het MOBER en Beeldkwaliteitsplan in 2015. Al deze documenten samen vormen tot op heden de basis voor de verdere ontwikkeling van de site.
Op het terrein is plaats voor kantoren, transport, logistiek en distributie, en dit zoveel mogelijk watergebonden. Het terrein heeft een totale oppervlakte van ongeveer 35 hectare op een gebied van ongeveer 57 hectare. Een deel van het terrein wordt gecommercialiseerd als Tech Lane Ghent Science Park, een ander deel als Tech Lane Ghent Logistics.
Naast de economische bedrijvigheid, hechten de partners van Eiland Zwijnaarde veel belang aan een duurzame ontwikkeling van het bedrijvenpark. Efficiënt ruimtegebruik, landschappelijke en ecologische kwaliteit, een duurzame mobiliteitsstrategie en CO2 neutraliteit zijn de speerpunten van deze ambitie. Door middel van een ‘excellent’ BREEAM certificaat zullen nv Eiland Zwijnaarde en De Vlaamse Waterweg deze duurzaamheidsambitie op niveau va de site aantonen en verder implementeren.
Er zijn ook concrete plannen om op het terrein van Eiland Zwijnaarde een windturbine te plaatsen. De Stad Gent wil burgers laten delen in de opbrengst van die windturbine, die zal deel uitmaken van een cluster van drie windmolens aan de kruising van de E40 en E17. Als het project groen licht krijgt, staan de windmolens in voor het verbruik van zo'n 8.000 gezinnen.
Infrastructuurwerken vormen een belangrijk onderdeel van de realisatie van het bedrijvenpark. Het bedrijvenpark heeft sinds 2014 een rechtstreekse op- en afrit voor gemotoriseerd verkeer op de Gentse ringweg R4. Oostende, Brussel, Lille en Antwerpen bevinden zich daardoor op minder dan 1 uur rijden. Ook met de fiets is de site vlot bereikbaar via verschillende fietsbruggen in het noorden van de site. Ten zuiden van de site zullen NV Eiland Zwijnaarde en de Vlaamse waterweg samen een fietsbrug realiseren over de Tijarm. Op die manier wordt de fietsafstand voor pendelaars tussen Merelbeke en Gent met ongeveer twee kilometer verkleind.
De aanleg van de interne infrastructuur (wegen, grachten, nutsleidingen en groenvoorzieningen) is in 2015 vergund en werd intussen gerealiseerd door nv Eiland Zwijnaarde en de Vlaamse Waterweg. De aanleg van de landschapsheuvel en een plateau met waterpoel werd door Agroviro NV opgestart en de werken zullen vermoedelijk afgerond zijn tegen eind 2023.
In het project zijn heel wat verschillende publieke en private partners betrokken. Naargelang de vraag of noodzaak wordt de projectstructuur op maat aangepast:
Vandaag is de site in volle ontwikkeling en de verloopt de uitgifte van bedrijfspercelen goed. In 2018 vestigde het eerste logistieke bedrijf zich en intussen zijn er al drie operationele bedrijven op de site. In 2023 zullen nog twee nieuwe bedrijfsgebouwen opgeleverd worden, waaronder de hoofdzetel van VIB (langs de E40) en het internationale project Legend-Janssen Parma. In de nabije toekomst staat ook de realisatie van het Parkgebouw op de planning, een facilitair gemeenschapsgebouw voor de volledige site. Verder komen er ook twee, centraal beheerde parkeergebouwen. Er staat dus heel wat te bewegen op Eiland Zwijnaarde de komende jaren.