Het bedrijventerrein Wiedauwkaai-Wondelgemse Meersen ligt ten noorden van het stadscentrum en ten zuiden van het zeehavengebied. Voor de herontwikkeling was het onbenut en verlaten. Samen met de Stad Gent en NMBS richten we het terrein nu in als een kwalitatief en duurzaam bedrijventerrein voor KMO's. De voorkeur gaat daarbij uit naar maakbedrijven met een hoge tewerkstelling. Het bedrijventerrein is goed bereikbaar, ook voor fietsverkeer en openbaar vervoer. Naast de groene fietsas en rondom de bedrijfskavels legden we wadi’s en grachten aan voor het beheer van het oppervlaktewater. Dit zorgt ook dat het bedrijventerrein een groen karakter heeft!
De beschikbare bedrijfsgronden worden in verschillende fasen op de markt gebracht. De kavels zijn deels in eigendom van sogent, deels van NMBS. Geïnteresseerde bedrijven worden eerst gescreend door de Stad Gent op basis van bepaalde voorwaarden. Daarna starten de gesprekken met sogent over de uiteindelijke aankoop van de gronden.
Wat ging er vooraf?
De Stad Gent voerde in 2007 en 2008 een inrichtingsstudie, een marktstudie, een verkennend bodemonderzoek en een haalbaarheidsstudie uit.
Ondanks de strategische ligging op het scharnierpunt tussen het havengebied en de binnenstad bleef deze site in het noorden van Gent lange tijd overwegend onbebouwd. Dit had verschillende redenen. Eerst en vooral zorgden de ontwikkelingen uit het verleden langsheen de Wiedauwkaai en de Nieuwevaart, in combinatie met het spoor naar de haven, voor een geïsoleerde ligging van dit omvangrijk rest- en randgebied.
De versnipperde eigendomsstructuur maakte een verdere ontwikkeling wat moeilijk. De bodem langsheen het spoor was ook vervuild geraakt, doordat bij de aanleg van de spoorwegen op deze plek dwarsliggers werden behandeld op een grootschalige creosoteerwerf van de NMBS. Verspreid over de ganse site, bevonden zich tenslotte ook enkele kleinschalige woonclusters. De meeste woningen waren door de geplande bedrijvigheid niet langer leefbaar.
Om te weten te komen hoe de toekomst voor de site er moest uitzien, liet de Stad Gent in 2007 en 2008 een inrichtingsstudie, een marktstudie, een verkennend bodemonderzoek en een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Op basis van de resultaten daarvan, uitte de stad de wens om de site op twee sporen te herwaarderen. Een eerste krachtlijn moest zich toespitsen op de realisatie van een regionaal bedrijventerrein. Daarnaast zou er langs de rivier De Lieve volwaardige natuur ontwikkeld worden.
Archeologisch onderzoek
Hoger gelegen gronden zoals deze site, in de onmiddellijke nabijheid van stromend water, bleken in de vroege prehistorie erg gewild als locaties voor nederzettingen. Daarom werden reeds in 2008 proefsleuven gegraven. Een eerste kleinschalig onderzoek bracht archeologische resten uit de metaaltijden, de Romeinse tijd en de middeleeuwen aan het licht. Op basis van deze eerste vondsten, werd beslist om in het najaar van 2015 een ruimer archeologisch onderzoek uit te voeren.
Ter hoogte van de Zeilschipstraat werd in december 2015 bij opgravingen een bewoningssite ontdekt met een dertiental structuren waarvan minstens vijf hoofdgebouwen verspreid over verschillende fases. Naast deze volmiddeleeuwse plattegronden werden er vijf waterputten uit diezelfde periode aangesneden. In het zuidwesten van de opgraving kwamen vier romeinse brandrestengraven aan het licht. Drie van deze graven bevatten een kommetje of schaaltje als bijzetting. Naast de nederzettingssporen en het aardewerk uit de crematiegraven heeft de opgraving nog tal van bijzondere vondsten opgeleverd waaronder een Merovingische schijffibula.
Bijzondere samenwerkingsovereenkomst en brownfieldconvenant
Om de toekomstvisie te realiseren, sloot de Stad Gent in november 2009 een bijzondere samenwerkingsovereenkomst met sogent. Een eerste opdracht voor het stadsontwikkelingsbedrijf bestond erin een onteigeningsplan uit te voeren. Via minnelijke en gerechtelijke verwerving en afbraak van de bestaande woningen, maakte sogent de site klaar voor haar tweede leven. Een jaar later werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met de NMBS, eigenaar van een deel van de gronden.
Om deze herontwikkeling te faciliteren deden sogent, de Stad Gent en NMBS beroep op een brownfieldconvenant. Die werd op 6 juni 2009 gesloten tussen de partners en de OVAM, Agentschap voor Wegen en Verkeer en de Vlaamse Regering.
Start infrastructuurwerken
Na de sloop van de bestaande bebouwing en het archeologisch onderzoek, startten in september 2015 de infrastructuurwerken. Eerst legden we een rondweg aan die op twee plaatsen aantakt op de Wiedauwkaai. Daarna legden we luswegen aan naar de bedrijfskavels. Naast het nieuwe bedrijventerrein werd een groene fiets- en wandelas van 4,5 ha langs de Lieve aangelegd.