De Bataviabrug is de eerste van twee nieuwe fietsers- en voetgangersbruggen die het stadsontwikkelingsproject Oude Dokken met de binnenstad verbinden. Buurtbewoners namen de brug in gebruik tijdens de zomer van 2012. Dit was het eerste grote infrastructuurwerk in de Oude Dokken.

Altijd toegankelijk
De brug is een ontwerp van het Parijse bureau DFA - Dietmar Feichtinger Architects. Ze bestaat uit een vast en een beweegbaar deel in 3 delen. Het vaste deel bevindt zich aan de kant van de Schipperskaai. Het beweegbaar deel is een technologisch hoogstandje: centraal over de vaarweg kan de brug opgeheven worden (middenstuk) zodat schepen eronder door kunnen varen. Ook als de brug in beweging is, kunnen voetgangers en fietsers ze nog altijd oversteken (2 schuine delen). Zo blijft de verbinding met de binnenstad op elk moment behouden. De beweging wordt telkens aangekondigd met een knipperlicht en een geluidssignaal.

Kostprijs
De Vlaamse waterwegbeheerder - De Vlaamse Waterweg nv (toen nog Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z)) - en sogent stonden samen in voor de bouw van de brug. De totale kostprijs bedroeg ongeveer 3,5 miljoen euro (excl. BTW). Via het Interreg IV A-programma Vlaanderen-Nederland leverde de Europese Unie een bijdrage van 500.000 euro. De rest van de kosten werd gedeeld tussen W&Z en sogent.
Batavia?
In 2011 kregen alle toekomstige bruggen en kaaien een naam; de Bataviabrug, Matadibrug, Verapazbrug. Ze verwijzen allemaal naar havensteden die een economische band hebben gehad met de Gentse Haven. Zo was ‘Batavia’ de naam van de hoofdstad van de Nederlandse kolonie “Nederlands-Indië” (tegenwoordig heet die stad Jakarta).
De Oude Dokken
De Bataviabrug maakt deel uit van het stadsontwikkelingsproject Oude Dokken. Info over de tweede brug, Matadibrug is hier te vinden.
De meest volledige en actuele informatie over het volledige projectgebied, vindt u op volgende website.