De Bataviabrug is 110 meter lang en 6 meter breed en het is een technologisch hoogstandje: ze bestaat uit een vast en een beweegbaar deel in 3 delen. Daardoor kan het middenstuk opgeheven worden tot 4,8 meter hoog zodat schepen eronder door kunnen varen. Ook als de brug in beweging is, kunnen voetgangers en fietsers nog altijd oversteken. Zo blijft de verbinding met de binnenstad op elk moment behouden. De beweging wordt telkens aangekondigd met een knipperlicht en een geluidssignaal.
De Bataviabrug maakt deel uit van het stadsvernieuwingsproject Oude Dokken.
De Vlaamse Waterweg nv stond samen met sogent in voor de bouw van de brug. Het project kreeg ook financiële steun vanuit de Europese Unie via het Interreg IV A-programma Vlaanderen-Nederland. Het ontwerp is van de hand van het Parijse bureau DFA - Dietmar Feichtinger Architects.
In 2011 kregen alle toekomstige bruggen en kaaien in de Oude Dokken een naam: de Bataviabrug, de Matadibrug en de Verapazbrug. Ze verwijzen allemaal naar havensteden die een economische band hebben gehad met de Gentse Haven. Zo was ‘Batavia’ de naam van de hoofdstad van de Nederlandse kolonie “Nederlands-Indië” (tegenwoordig heet die stad Jakarta).