Matadibrug

De tweede fietsers-en voetgangersverbinding met de binnenstad

De Matadibrug is de tweede voetgangers- en fietsersbrug binnen het stadsvernieuwingsproject Oude Dokken. Sogent en De Vlaamse Waterweg nv stonden in voor de bouw. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) steunde financieel. De nieuwe 112 meter lange brug ligt in het verlengde van de Kraankinderstraat en biedt de actieve weggebruikers de kans om snel en veilig de oversteek van de Handelsdokkaai met de Schipperskaai te maken.

Mobiliteit
Partner

De Vlaamse Waterweg nv - EFRO - Stad Gent

Status

Gerealiseerd

EFRO
Logos EFRO en Europese Unie


In het verlengde van de Kraankindersstraat realiseerden sogent en De Vlaamse Waterweg nv een tweede fietsers- en voetgangersbrug. De Matadibrug verbindt de Oude Dokken met de binnenstad. De brug maakt deel uit van het stadsontwikkelingsproject Oude Dokken.

Met een breedte van 6 meter zorgt de nieuwe brug niet alleen voor een vlotte doorstroming, maar ook voor een fantastische uitkijk over het projectgebied Oude Dokken. De brug ligt op 330 meter van de beweegbare Bataviabrug en biedt door haar vast constructie een continu beschikbare fiets- en voetgangersverbinding tussen het stadsvernieuwingsproject Oude Dokken en het centrum. Op 16 december 2023 werd de brug feestelijk geopend. Daarvoor was de hele buurt uitgenodigd.

De Vlaamse Waterweg nv en sogent stonden samen in voor de bouw van de brug. Net zoals de Bataviabrug is de brug ontworpen door het Parijse bureau DFA Feichtinger Architects. Voor de bouw van de Matadibrug werden onderhoudsvriendelijke, duurzame en gebruiksvriendelijke materialen gebruikt. Zo heeft de brug een stalen brugdek, voorzien van een antislipbekleding. In de brugleuningen is ook verlichting geïntegreerd.

Matadibrug realisatie werkplaats
Matadibrug realisatie, foto © Stad Gent 2023

Het realisatietraject van de nieuwe brug startte in 2019 met de vergunningsaanvraag en het contracteren van de aannemer. Begin 2023 startte de effectieve bouw. De brug werd uitgevoerd door het Gentse staalconstructiebedrijf Aelterman dat voor de volledige realisatie samenwerkte binnen de Artes Groep. De Vlaamse Waterweg nv, sogent en de Europese Unie financierden de brug die ruim 2,8 miljoen euro (excl. btw) kostte. Het project ontving 1,34 miljoen euro financiële steun vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

De naam van de brug verwijst naar de Congolese havenstad Matadi. Sinds 2011 krijgen alle nieuwe bruggen aan de Oude Dokken een naam die verwijst naar een havenstad waarmee de Gentse haven een economische band heeft of had. Er werd voor Matadi gekozen door de nabijheid van de Kongostaat.

De meest actuele informatie over het volledige projectgebied vind je terug op volgende website.

Lees hier de recente nieuwsartikels