In het verlengde van de Kraankindersstraat bouwt sogent samen met De Vlaamse Waterweg een tweede fietsers- en voetgangersbrug. De Matadibrug zal de Oude Dokken met de binnenstad verbinden. De Matadibrug maakt deel uit van het stadsontwikkelingsproject Oude Dokken.

Tussen de Handelsdokkaai en de Schipperskaai komt een tweede fietsers-en voetgangersbrug: de Matadibrug. In tegenstelling tot de Bataviabrug wordt de Matadibrug een vaste brug. Met een breedte van 6 meter zal de nieuwe brug niet alleen zorgen voor een vlotte doorstroming, maar ook voor een fantastische uitkijk over het projectgebied Oude Dokken.
De Vlaamse Waterweg nv en sogent staan samen in voor de bouw van de brug. Net zoals de Bataviabrug is de brug ontworpen door het Parijse bureau DFA Feichtinger Architects.
Alle bruggen in de Oude Dokken verwijzen naar havensteden die een economische band hebben gehad met de Gentse Haven. ‘Matadi’ is een havenstad in Congo. Toepasselijk, want de Matadibrug ligt dichtbij de Kongostraat.

Voor de bouw van de Matadibrug zal gebruik gemaakt worden van onderhoudsvriendelijke, duurzame en gebruiksvriendelijke materialen. Zo krijgt ze een stalen brugdek, voorzien van een antislipbekleding. In de brugleuningen wordt verlichting geïntegreerd. De Matadibrug is volop in uitvoering en zal vanaf 2024 in gebruik genomen worden.
De opdracht voor de bouw van de brug werd toegekend aan T.M. Artes Depret - Aelterman BV. Het project wordt mogelijk gemaakt met 1,34 miljoen euro financiële steun vanuit EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
De meest volledige en actuele informatie over het volledige projectgebied, vindt u op volgende website.