Matadibrug

Fietsers- en voetgangersbrug in de Oude Dokken

De Matadibrug is de tweede voetgangers- en fietsersbrug binnen het stadsvernieuwingsproject Oude Dokken. De 112 meter lange brug ligt in het verlengde van de Kraankinderstraat en biedt de actieve weggebruikers de kans om snel en veilig de oversteek van de Handelsdokkaai met de Schipperskaai te maken.

Mobiliteit Oude Dokken
Partner

De Vlaamse Waterweg nv

Status

Gerealiseerd

EFRO
Logos EFRO en Europese Unie


Met een breedte van 6 meter zorgt de nieuwe Matadibrug niet alleen voor een vlotte doorstroming, maar ook voor een fantastische uitkijk over de Oude Dokken. De brug ligt op 330 meter van de beweegbare Bataviabrug. Met haar vaste constructie zorgt ze voor een continu beschikbare fiets- en voetgangersverbinding tussen de Oude Dokken en het stadscentrum. Op 16 december 2023 werd de brug feestelijk geopend. Daarvoor was de hele buurt uitgenodigd.

Dit project maakt deel uit van het stadsvernieuwingsproject Oude Dokken.

De Vlaamse Waterweg nv en sogent stonden samen in voor de bouw van de brug. Net zoals de Bataviabrug is de brug ontworpen door het Parijse bureau DFA Feichtinger Architects. Voor de bouw van de Matadibrug werden onderhoudsvriendelijke, duurzame en gebruiksvriendelijke materialen gebruikt. Zo heeft de brug een stalen brugdek, voorzien van een antislipbekleding. In de brugleuningen is ook verlichting geïntegreerd.

Matadibrug realisatie werkplaats
Matadibrug realisatie, foto © Stad Gent 2023

De bouw startte begin 2023 en werd uitgevoerd door het Gentse staalconstructiebedrijf Aelterman dat voor de volledige realisatie samenwerkte binnen de Artes Groep. De Vlaamse Waterweg nv, sogent en de Europese Unie financierden de brug die ruim 2,8 miljoen euro (excl. btw) kostte. Het project ontving 1,34 miljoen euro financiële steun vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

De naam van de brug verwijst naar de Congolese havenstad Matadi. Sinds 2011 krijgen alle nieuwe bruggen aan de Oude Dokken een naam die verwijst naar een havenstad waarmee de Gentse haven een economische band heeft of had. Er werd voor Matadi gekozen door de nabijheid van de Kongostaat.

Lees hier de meest recente nieuwsartikels