• 3D  visualisatie van de infrastructuurwerken fase 5 tramkruising, ontwerp (c) omgeving-SBE
  • 3D  visualisatie van de infrastructuurwerken fase 5 tramkruising, ontwerp (c) omgeving-SBE
  • 3D  visualisatie van de infrastructuurwerken fase 5 tramkruising, ontwerp (c) omgeving-SBE
  • 3D  visualisatie van de infrastructuurwerken fase 5 tramkruising, ontwerp (c) omgeving-SBE

The Loop

Met het project The Loop staat sogent, samen met heel wat private en publieke partners, in voor de ontwikkeling van een volledig nieuw stadsdeel ten zuiden van het centrum. De site, vooral gekend door de vestigingen van Flanders Expo en Ikea, biedt plaats voor woningen, kantoren, handel en vrije tijd.

Een nieuw stukje stad

Met The Loop krijgt Gent er een volledig nieuw stuk stad bij. In het gebied rond Flanders Expo is er plaats voor woningen, groen, winkels, vrije tijd, kantoren en kantoorachtigen (dit zijn gebouwen die eruit zien als een kantoor, maar waar in hoofdzaak andere taken dan administratieve worden uitgevoerd, zoals labo’s, offsetbedrijven of onderzoekscentra). De plek blijft bovendien perfect geschikt voor grootschalige evenementen en beurzen. Alles samen telt het nieuwe stadsdeel 145 hectare.

Het projectgebied

The Loop ligt ten het zuiden van Gent. De spoorlijn van Gent naar Kortrijk, de R4 (langs de ringvaart), de Kortrijksesteenweg en de E40 bakenen het gebied af. Dwars doorheen The Loop loopt de Adolphe Pégoudlaan. Twee nieuwe bruggen en bijkomende op- en afritten maken dat deze centrale weg in het noorden en in het zuiden aansluit op een nieuwe ringweg. De éénrichting-verkeerslus ringstructuur maakt alle onderdelen van The Loop vlot bereikbaar voor autoverkeer. Langs al deze infrastructuur komt heel wat groen. Zo wordt deze dynamische omgeving meteen ook een aangename plek om te verblijven. Langs groene assen die het gebied zullen doorkruisen, wordt een netwerk voor trage weggebruikers uitgebouwd. De bereikbaarheid met de tram en bus wordt ook nog verbeterd.

The Loop valt in te delen in vijf deelgebieden. In de zone binnen de interne ringwegen ligt de nadruk op detailhandel, recreatie, beursgebouwen en kantoren. De noordelijke rand wordt een overgangsgebied met veel aandacht voor wonen, groen en natuur. Kantoren en bedrijven krijgen ruimte aan de westelijke rand, terwijl de oostelijke rand een overgangsgebied zal worden tussen de projectontwikkeling en de bestaande woonwijken. De zuidelijke rand, nabij de Kortrijksesteenweg, is voorzien voor kantoortorens. In elk van deze deelgebieden liggen nog eens verschillende ‘velden’, die variërende invullingen zullen krijgen. Wat precies op welk stuk grond is toegelaten, staat omschreven in het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Handelsbeurs. Een volledig overzicht van de projectontwikkeling van het gebied, is te vinden op de website van de Stad Gent.

De projectpartners

Heel veel publieke en private partners werken samen aan The Loop. De Stad Gent en sogent zijn de belangrijkste partners. Om de projectcoördinatie zo vlot mogelijk te laten verlopen, werd de nv Grondbank The Loop opgericht. De grondbank is een publiek-private samenwerking tussen sogent en de nv Schoonmeers-Buchten, waaronder het bedrijf Banimmo, actief in de herontwikkeling van vastgoed.

Concreet staat nv Grondbank The Loop in voor de coördinatie van de infrastructuuraanleg: nieuwe fiets- en voetgangersvoorzieningen om traag verkeer uit de stad op een veilige manier naar het kerngebied te loodsen, de verbreding van de Pégoudlaan, het ontsluiten van alle velden, de aanleg van de oostelijke en westelijke ringwegen, twee nieuwe bruggen over de Pégoudlaan en de aanplanting van groen en bluswatervoorziening. Daarnaast staat sogent ook in voor de ontwikkeling van het woonprogramma op de eigendommen van nv Grondbank The Loop. Daar is het project Vossenbos een voorbeeld van. Banimmo ontwikkelt er de kantoorfaciliteiten.

De realisatie van de nieuwe infrastructuur gebeurt onder meer met de steun van de Europese Unie, de Vlaamse overheid en de Provincie Oost-Vlaanderen.

Een project van lange duur

De ontwikkeling van The Loop verloopt, verspreid over verschillende fases, over enkele tientallen jaren. Dat is onder meer nodig om de aankoop van gronden, de projectontwikkeling en de aanleg van wegen en andere infrastructuur optimaal op elkaar te kunnen afstemmen zonder de bestaande bedrijvigheid in het gedrang te brengen. 

Samenwerking
Stad Gent
Status
In uitvoering
Ligging
Nieuws
Opschortende voorwaarde niet vervuld voor ontwikkeling van Veld 12 The LoopLees meer